تاریخ شمسی : 1403/1/31 تاریخ میلادی : 4/19/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

مالیات در کشورهای مختلف منبع درآمد مهم دولت ها محسوب می شود ، از شاخصه های دموکراسی ارتباط مردم و دولت از طریق مالیات می باشد . ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مالیات در ایران و مفهوم آن و اینکه چه کالا و خدماتی معاف از مالیات هستند، بپردازیم .

کالا و خدمات معاف از مالیات

برخی از خدمات و کالاها بنا به دلایل مختلف از پرداخت مالیات معاف می شوند ، که در این جا به توضیح آن می پردازیم .معاف از مالیات به معنای این نخواهد بود که تولیدکنندگان کالا یا خدمات کامل از نظام مالیاتی خارج شده باشند ، بلکه تولیدکنندگان مورد نظر، مالیات بر ارزش افزوده مربوط به این نهادها را در زمان خریداری آن می پردازند و از این طریق از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می شوند. کالا و خدماتی که معاف از مالیات هستند عبارت اند از :

کالا و خدماتی که عموم مردم از آن استفاده می کنند و به اصطلاح  به عنوان کالای ویژه نامگذاری می شوند ، معاف از مالیات می باشند . خدمات و کالاهایی که از پرداخت مالیات معاف می شوند شامل آب ، کتاب ، آموزش ، بهداشت و ...

برخی از خدمات و کالاها از لحاظ مسائل اجرایی با مشکل رو به رو هستند ، از این رو از پرداخت مالیات معاف خواهند شد ( خدمات مالی و مشاوره ای ، بانکداری ، بیمه جزو این خدمات محسوب می شوند . محصولات کشاورزی و فرآوری نشده نیز به خاطر دلایل یاد شده از پرداخت مالیات معاف می شوند .

آبزیان ؛ زنبور عسل ، کرم ابریشم ، دام و پرندگان زنده همگی معاف از پرداخت مالیات هستند . در ادامه برخی دیگر از اقلام و کالا و خدماتی که از پرداخت مالیات معاف می شوند را بیان خواهیم کرد ، با حسابکاران همراه باشید .

حسابکاران مجموعه ای است که کلیه اخبار و آگهی و فراخوان های آزمون استخدامی سازمان و شرکت های مختلف را که برای استخدام حسابدار درخواست داده اند را در وبسایت قرار می دهد و از علاقمندان رشته حسابداری دعوت به همکاری با سازمان و شرکت های معتبر می کند . جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورین مجموعه ما درتماس باشید .

لزوم اجرای مالیات بر ارزش افزوده و معافیت آن

اکثر درآمدهای مالیاتی در کشور ایران از طریق بخش مالیات های مستقیم و عوارض گمرکی بوده است .در صورتی که پرداخت مالیات در نظام مالیاتی کشور به درستی پرداخت شود ، پیش بینی می شود که اثر مثبت و مطلوبی را به همراه داشته باشد . در صورت تشخیص برخی از کالا و خدمات معاف از مالیات می شوند و تاثیری در رشد اقتصاد و درآمدهای مالی نخواهند داشت .

در ادامه به برخی از اقلام و خدماتی که معاف از مالیات هستند ، می پردازیم . انواع سم ، کود و نهال ، کتاب و مطبوعات ، آرد ، گوشت و نان ، برنج و حبوبات و .. همگی از اقلام و کالاهایی هستند که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و نیازی نیست مالیات آن را هر سال پرداخت کنند ، بلکه در زمان خریداری نهاد مالیات آن را در ابتدا می پردازند .

کالاهایی که توسط مسافرین از خارج کشور وارد می شوند و معمولا برای استفاده شخصی هستند معاف از پرداخت مالیات می شوند اما در صورتی که طبق قوانین صادرات و واردات وارد کشور شوند ، در صورتی که مازاد قوانین صادرات و واردات باشد ، مشمول مالیات خواهد بود.اموال غیر منقول ، فرش دستباف و خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری ریلی ، هوایی و جاده ای

دارو ، لوازم مصرفی و خدمات درمانی چه انسانی یا گیاهی و حیوانی ، خدمات توان بخشی ، انواع خدمات آموزشی و پژوهشی کع طبق آیین نامه مشترک وزارت خانه های علوم ، تحقیقات ، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیئت .زیران رسیده است .

خدمات بانکی و موسسه های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز ، مشاغلی که در قوانین مالیات های مستقیم به درآمد آن ها مالیات تعلق می گیرد . تجهیزات ناوبری و هوانوردی که مخصوص فرودگاه هاست و براساس فهرست پیشنهادی وزارت راه و ترابری به تصویب هیئت وزیران رسیده است.

اجرا و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت از آن در لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال 1384 تعیین شده است . آثار اجرای پرداخت و معاف از مالیات در این لایحه از سه جنبه آثار درآمدی ، تورمی و توزیعی مورد بررسی قرار گرفته است .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com