تاریخ شمسی : 1403/2/7 تاریخ میلادی : 4/26/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

حسابرسی داخلی سیستم کنترل و ارزیابی داخلی شرکت بوده که مدیریت شرکت جهت مشخص کردن کیفیت هزینه و عملیات های مالی و اطلاع از شرایط و وضعیت مالی شرکت و دارایی های آن انجام می شود . حسابرسی داخلی نقش حیاتی در فعالیت های مالی شرکت ایفا می کند و از انطباق قوانین و مقررات و گزارش های دقیق و جمع آوری داده ها اطمینان حاصل می کند .

هدف حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی توسط شخصی از مجموعه مالی و حسابداری شرکت که دسترسی به مدارک و اسناد مالی و غیرمالی را دارد و هم چنین امکان برقراری ارتباط با مدیران سازمان را نیز دارد گفته می شود .هدف از حسابرسی داخلی کنترل منابع مالی جهت جلوگیری از ایجاد مشکلات و اشتباه و زیان های ناشی از آن می باشد . وظیفه اصلی حسابرسی داخلی بررسی و رعایت الزامات قانونی در شرکت و سازمان و چنان چه این الزامات ناقص یا انجام نشده باشد آن ها کشف کرده و درصدد برطرف کردن آن ها می شود . حسابرس داخلی سوء استفاده های بخش مالی را شناسایی کرده و از اشتباهاتی که موجب ضرر مالی در شرکت می شود پیشگیری می کند .

حسابرسی داخلی می تواند بخش هایی را که در منابع مالی در حال هدر رفتن هستند را شناسایی کند و جهت کنترل و متوقف کردن آن ها گزارش های خود را به مدیران ارشد سازمان اعلام نماید .هم چنین حسابرس داخلی تنها وظیفه شناسایی انحرافات مالی نمی باشد بلکه هر گونه انحرافی که در سازمان وجود داشته باشد و ضرر مالی برای سازمان به همراه داشته باشد را شناسایی و کنترل خواهد کرد .

تفاوت حسابرسی داخلی با حسابرسی خارج سازمان

حسابرسی انواع مختلفی دارد،که شامل حسابرسی داخلی و خارج از سازمانی می شود .هر یک از آن ها جهت تحقق اهداف خاصی انجام می شوند . حسابرسی داخلی معمولا توسط یکی از کارشناسان مالی شرکت برای تشخیص انحرافات مالی و غیرمالی ، جلوگیری از هدررفت منابع و .. انجام می شود اما حسابرس خارجی که توسط کارشناسی از خارج از شرکت انجام می شود .در حسابرسی داخلی از افراد داخل شرکت و سازمان می شود در صورتی که برای حسابرسی خارجی از موسسات خدمات حسابداری و مالی به سازمان و شرکت مربوطه اعزام می شود .حسابرس داخلی معمولا توسط مدیریت سازمان جهت بررسی و رفع انحرافات و اشتباهات مالی شرکت انجام می شود، در صورتی که حسابرس خارجی توسط قانون انتخاب می شود عدم انجام مسئولیت های حسابرس خارجی تخلف قانونی محسوب می شود .

مشخصات حسابرس داخلی

حسابرس داخلی باید برای انجام بهتر وظایف خود ویژگی های مناسبی را داشته باشید ما در این جا چند مورد از مشخصات و ویژگی های حسابرس داخلی را بیان خواهیم کرد :

  • حسابرس نباید تحت نفوذ افراد سازمان در هر جایگاه و مقامی قرار گیرد و باید مستقل باشد.
  • حسابرس داخلی باید فنون گزارش دهی مالی را بلد باشد و هم چنین اختیار مهر و امضاء داشته باشد و گزارش های مالی خود را با مهر و امضاء ارائه دهد .
  • امکان دسترسی به تمامی اسناد و مدارک مالی و غیرمالی را داشته باشد و مقام مستقلی را داشته باشد .هم چنین حسابرس داخلی می تواند در تمامی بخش های سازمان و شرکت از جمله مالی ، سرمایه گذاری ، استراتژیک ، مدیریت ، اداری و حقوق و دستمزد اسناد و مدارک را بررسی کند .

برای اطلاع از آزمون های استخدامی و استخدام حسابدار در موسسات و شرکت و سازمان های مختلف می توانید به وبسایت حسابکاران مراجعه نمایید .

وظایف اصلی حسابرس داخلی

  • کنترل و بررسی گردش های مالی حساب های بانکی سازمان و شرکت
  • فعالیت های مالی را که مربوط به هزینه و بودجه می باشد را تحت کنترل داشته باشد .
  • حسابرس داخلی باید بر عملیات انبارگردانی مسلط باشد و کلیه فاکتور و مدارک خرید و هزینه های مالی را با یکدیگر مطابقت دهد و از صحت و درستی هر یک از آن ها اطلاع پیدا کند .
  • حسابرس باید برای ارزیابی کلیه بخش های مالی سرفصل هایی را تهیه کند و با توجه به سرفصل های برنامه ریزی شده و فرمت آن به کنترل و بررسی هر یک از آن ها بپردازد .
  • حسابرس داخلی باید به کلیه فعالیت های مالی مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد و نحوه پرداخت و اطلاع از جزئیات آن اطلاع کافی داشته باشد و تمامی اسناد و مدارک لازم را بررسی کرده و از بروز اشتباه و انحرافات در این زمینه جلوگیری نماید .
همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com