تاریخ شمسی : 1403/1/31 تاریخ میلادی : 4/19/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

صورت های مالی سوابق فعالیت های تجاری و عملکرد مالی یک شرکت می باشد . حسابداران ، سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی به داده های مالی متکی هستند تا عملکرد شرکت را تجزیه و تحلیل کنند و پیش بینی های خود را درباره ارزش سهام شرکت ارائه دهند . یکی از مهمترین منابع اطلاعات مالی قابل اعتماد ، گزارش سالانه است که شامل صورت های مالی شرکت می باشد .

منظور از صورت های مالی چیست  ؟

صورت های مالی مجموعه ای از گزارش های خلاصه شده در مورد نتایج مالی ، وضعیت مالی و جریان های نقدی یک شرکت یا سازمان است . در حقیقت صورت های مالی تصویری دقیق از امور مالی یک شرکت در یک سال معین است . صورتهای مالی با استفاده از داده های مالی جمع آوری شده توسط حسابداران یا تحلیل گران مالی یک شرکت تهیه و ارائه می شوند . گزارش های مالی باید با پیروی از اصول حسابداری مجاز و استاندارد شده تهیه و ارائه شود تا گزارشات در تمام سطوح هماهنگ باشند .

فواید استفاده از صورت های مالی :

  • برای تعیین توانایی کسب و کار برای تولید وجه ، منابع و استفاده از آن وجه .
  • برای تعیین اینکه آیا کسب و کار قادر به پرداخت بدهی های خود است ؟
  • برای ردیابی نتایج مالی در یک روند سودآور .
  • برای به دست آوردن نسبت های مالی از اظهارات است که می تواند وضعیت کسب و کار را نشان دهد .
  • برای بررسی جزئیات معاملات تجاری خاص .
  • و...

آشنایی با انواع صورت‌های مالی اساسی

صورت های مالی مهم شامل ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت سود و زیان جامع ، صورت گردش وجوه نقد و یادداشت های توضیحی می باشند که در ادامه مطلب مورد بررسی قرار داده ایم . تجزیه و تحلیل صورت های مالی ذکر شده به مدیران و صاحبان سرمایه کمک می کند تا بتوانند از وضعیت مالی گذشته ، حال و آینده شرکت مورد نظر آگاه شوند .

بنابراین بهتر است با مراجعه به وب سایت حساب کاران و استخدام حسابدار خبره و با تجربه اقدام به تهیه صورت های مالی نمایید .

1.    ترازنامه :

ترازنامه ، گزارشی از وضعیت دارایی ، بدهی و حقوق مدیران و سهام داران شرکت را در یک تاریخ مشخص ارائه می دهد . در واقع ترازنامه یک صورت از وضعیت مالی یک شرکت می باشد . ترازنامه میزان دارایی و بدهکاری شرکت را به شما نشان می دهد . در صورتی که میزان بدهی شرکت نسبت به دارایی آن بیشتر باشد ، باید عملکرد آن با دقت بیشتری بررسی شود .

عناصر اصلی و سه گانه ترازنامه عبارتند از :

ü   دارایی ها

ü   بدهی ها

ü   سرمایه و حقوق صاحبان سهام

2.    صورت سود و زیان :

برای انتخاب سهام یک شرکت یکی از مهم ترین معیارها ، میزان سودآوری آن است . در حقیقت هر چقدر میزان سودآوری شرکت بیشتر باشد ، قیمت سهام آن در بازار بورس بیشتر خواهد شد . میزان سود یک شرکت در پایان سال مالی می تواند نشانگر سودآوری آن باشد . بنابراین شرکت ها وظیفه دارند در پایان سال مالی با تهیه و ارائه صورت سود و زیان ، مدیران و سهامداران را از میزان سود آوری خود مطلع کنند .

مواردی که در صورت سود و زیان ارائه می شود عبارتند از :

ü     میزان فروش شرکت

ü     میزان هزینه های شرکت

ü     سود ناخالص

ü     سود عملیاتی

ü     سود ویژه

ü     سود هر سهم

ü     درآمد عملیاتی

ü     درآمد غیرعملیاتی

ü     و...

3.    صورت گردش وجوه نقد :

با استفاده از صورت گردش وجوه نقد ، جریان نقدینگی یک شرکت در طول یک سال اندازه گیری می شود . صورت گردش وجوه نقد منابع و مصارف وجوه نقد را در طول یک سال مشخص می کند . صورت گردش وجوه نقد از جمله صورت های مالی است که بر اساس صورت ترازنامه و صورت سود و زیان قابل محاسبه می باشد . گردش پول نقد یکی از مسائل حیاتی یک شرکت است .

4.    صورت سود و زیان جامع :

صورت سود و زیان جامع تغییراتی که باعث افزایش و یا کاهش درآمد ها و هزینه ها در طول یک دوره مالی شده است را نشان می دهد . مواردی که در صورت سود و زیان جامع باید ذکر شوند عبارتند از :

ü     سود یا زیان خالص دوره

ü     سایر درآمدها و هزینه های شناسایی شده به تفکیک

5.    یادداشت های توضیحی :

معمولا صورت های مالی یک شرکت یا سازمان اطلاعاتی فراتر از ترازنامه ، صورت سود و زیان و... را در بر دارند . در ضمیمه صورت های مالی یادداشت های توضیحی یا اطلاعات اضافی مانند موجود ی کالا ، انواع دارایی های اجاره ای ، روش استهلاک و... ثبت می شوند .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com