تاریخ شمسی : 1403/2/1 تاریخ میلادی : 4/20/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

پخش مویرگی مفهومی است در حسابداری که با مبحث پخش کالا ارتباط دارد . حسابداری پخش مویرگی در شبکه گسترده ای انجام می شود . در مبحث پخش کالا ، محصولی که به فروش رفته یا خریداری شده  در سطح وسیعی پخش می شود تا به دست خریدار برسد . با استفاده از یک شبکه گسترده و جامع فروش مویرگی انجام می شود . فروش مویرگی توسط دفتر مرکزی ، نمایندگی های فروش ، شعبه های مستقل و غیر مستقل انجام می شود .

سطح فروش در بخش فروش مویرگی بسیار گسترده می باشد و معمولا در سطح شهر ، کشور یا کشورهای همسایه صورت می پذیرد . در تمامی موارد ذکر شده دفتر مرکزی به صورت مستقیم نظارت دارد . هم چنین با دادن اختیار به شعب و نمایندگی ها از طریق دریافت گزارش به صورت غیر مستقیم فروش آنها را کنترل می کند .

مفهوم حسابداری پخش مویرگی چیست؟

حسابداری پخش مویرگی به دو دسته تقسیم می شود :

پخش سرد : در این پخش ابتدا شخصی به نام ویزیتور عمل ویزیت را انجام می دهد . در محله بعد در دفتر مرکزی فاکتور صادر شده جنس سفارش داده شده به سفارش دهنده تحویل داده می شود . برای فروش محصولاتی که تاریخ انقضاء ندارند و یا دارای تاریخ انقضاء محدود نیستند مانند دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی پخش سرد بسیار مناسب است .

پخش گرم : در این پخش ویزیتور برای انجام عمل ویزیت همراه با جنس در محل خریدار حاضر می شود و بلافاصله پس از فروش جنس را به مشتری تحویل می دهد . برای فروش محصولاتی که دارای تاریخ انقضاء می باشند و فاسد شدنی هستند مانند محصولات غذایی و دامی پخش گرم مناسب می باشد .

گزارشات مالی در پخش مویرگی

نمونه گزارشات مالی در حسابداری پخش مویرگی عبارتند از :

  • گزارش سود و زیان به تفکیک شعبه و مرکز هزینه : در این گزارش عملکرد مالی و سود و زیان هر یک از نمایندگی ها با مرکز بررسی و مقایسه می شود .
  • گزارش تجزیه سنی بدهکاران : این گزارش به منظور ارزیابی مشتریان شرکت تنظیم می شود . تهیه این گزارش در زمان مناسب بسیار مهم است .
  • گزارش دریافتی پرسنل : این گزارش نشان دهنده دریافتی کارمندان در ماه های قبل می باشد .
  • گزارش حاشیه سود کالاها : با تنظیم این گزارش مدیریت تصمیم می گیرد که آیا فروش را ادامه دهد یا خیر .

حسابداری پخش مویرگی چگونه انجام می شود ؟

حسابداری پخش مویرگی در هر دو عمل به طور یکسان انجام می شود و تنها دارای کمی انعطاف در زمینه هایی مانند انبار است . حسابداری پخش مویرگی از کدینگ حسابداری بازرگانی پیروی می کند . حساب های فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته که به عنوان کدینگ شرکت های بازرگانی محسوب می شوند ، در شرکت های بازرگانی درآمد شرکت را نشان می دهند .

در حسابداری پخش مویرگی مسئله ای که بسیار مهم و حائز اهمیت نیست و باعث ایجاد گرایشی در حسابداری بازرگانی می شود ، میزان بالای مشتریان می باشد . در چنین مواقعی کنترل حساب ها دشوار و زمان بر خواهد بود . در حسابداری پخش مویرگی مشتریان با مبالغ جزئی و گردش بالا هستند ، اما در حسابداری بازرگانی مشتریان با مبالغ عمده و گردش پایین می باشند . بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که در شرکت های پخش مویرگی گردش مالی بالاتر از شرکت های بازرگانی می باشد . بنابراین کنترل مشتریان به برنامه ریزی دقیق و نرم افزار حسابداری نیاز دارد .

در این زمینه برخی از نرم افزارهای مالی به صورت یکپارچه با زیر سیستم عملیاتی پخش ممویرگی در تعامل می باشند و کمک بسیاری به حسابدارن و مدیران مالی می کند . بنابراین مدیران مالی و حسابداران می توانند در بخش مدیریت و حسابداری پخش مویرگی برنامه ریزی بهتری داشته باشند .

وظایف واحد حسابداری شرکت های پخش مویرگی

1.  حسابداری فروش بهای تمام‌ شده کالای فروش رفته

2.  محاسبه سود و زیان فروش

3.  گزارش دوره عملیات فروش شامل دوره گردش کالا در انبار- دوره وصول مطالبات

4.  حاشیه سود اقلام کالاها مانند کالای های کند گردش و تند گردش ، کالای های با سود بالا و کالاهای با سود پایین

5.  محاسبه میزان هزینه‌های ثابت و متغیر و درآمدهای عملیاتی

6.  محاسبه حقوق و دستمزد

7.  محاسبه عملکرد پیمانکاران توزیع در شرکت‌هایی که گردش مالی توسط پیمانکاری توزیع انجام می‌شود .

8.  تنظیم ترازنامه در شرکت‌های پخش مواد غذایی که دارای صورت‌های مالی مستقل هستند .

برای کسب اطلاعات بیشتر و فراخوان های آزمون استخدام حسابدار می توانید به وب سایت حسابکاران مراجعه فرمایید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com