تاریخ شمسی : 1403/1/28 تاریخ میلادی : 4/16/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

با درک اصول و مفاهیم حسابداری ، می توانید حسابداری را به طور کارآمد و موثر در هر سازمان و شرکتی ارائه دهید . اصول و مفاهیم حسابداری عبارتند از فرض ها محیطی ، اصول اجرایی ، محدودیت های اجرایی حسابداری و... که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند . با ما همراه باشید...

مروری بر اصول و مفاهیم حسابداری

همانطور که ذکر شد اصول و مفاهیم حسابداری ، شناخت نسبت به دلایل مفهومی رویه های مربوط به عمل حسابداری می باشد . در حسابداری ، فعالیت ها و صورت های مالی شناسایی ، اندازه گیری و مورد بررسی قرار می گیرند تا در نهایت گزارشی از صورت های مالی تهیه و ارائه شود . توجه داشته باشید که دفترداری کاملا با حسابداری متفاوت است . در حقیقت دفترداری مربوط به بخش مهارتی حسابداری می باشد .

همانطور که ذکر شد ، شخص حسابدار ، داده های مالی را شناسایی ، اندازه گیری و بررسی می کند ، در نهایت در قالب یک گزارش مالی به مسئول مربوطه ارائه می دهد .

صورت مالی شامل چه مواردی می باشد ؟

  • ترازنامه
  • گزارش سود و زیان
  • گزارش جریان وجوه نقد
  • یادداشت هایی جهت توضیحات اضافی
  • صورت سود و زیان جامع

گزارش های مالی ، حاصل فعالیت های مالی شرکت ها و سازمان های مختلف و مبنای تصمیم گیری مسئولین مربوطه می باشد که توسط شخص حسابدار بررسی و ارزیابی می شود .

ممکن است سوالی برای شما پیش بیاید که به چه دلیل  ، صورت های مالی تهیه شده توسط حسابدار مبنای تصمیم گیری مسئولین مربوطه می باشد ؟

برای پاسخ به این پرسش ویژگی های نهفته در حسابداری را بررسی خواهیم کرد . اطلاعات مالی و حسابداری ویژگی هایی دارند که آن ها را از دیگر اطلاعات گزارش شده یک سازمان یا شرکت متمایز می کند . این ویژگی ها به اصطلاح ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری نامیده می شوند که یکی از اصول و مفاهیم حسابداری می باشد .

ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری عبارتند از :

*       اعتماد ( قابلیت اتکا )

گزارش های مالی در صورتی قابل اعتماد می باشند که سلیقه مدیران در تهیه آنها دخالتی نداشته باشند . بنابراین اگر نظر مدیران در تهیه گزارشات مالی دخالت داشته باشد ، ویژگی های کیفی ذکر شده آسیب دیده و صلاحیت خود را از دست می دهد .

*       مربوط بودن

*       قابلیت مقایسه

*       قابل فهم بودن

آشنایی با مفاهیم حسابداری زمینه رشد و پیشرفت شخص حسابدار را فراهم می کند . رشته حسابداری مانند سایر رشته ها دارای یکسری مفاهیم و چهارچوب است که به گسترش علم کمک می کند .

مفروضات حسابداری

یکی دیگر از مفاهیم حسابداری ، مفروضات حسابداری است که یک حسابدار باید یا آن ها آشنا باشد . مفروضات حسابداری عبارتند از :

  • فرض دوره مالی :

با توجه به این فرضیه فعالیت مالی یک شرکت یا سازمان پس از اتمام فعالیتش بررسی می شود.

  • فرض تفکیک شخصیت :

با توجه به این فرضیه هر واحد اقتصادی ( فارغ از اینکه دارای شخصیت حقوقی یا فاقد آن باشد ) یک واحد مستقل از مالک یا مالکان در نظر گرفته می شود .

  • فرض تداوم فعالیت :

بر اساس این فرضیه یک واحد اقتصادی براساس پیش بینی قبلی خود به فعالیت قبلی خود ادامه می دهد .

  • فرض واحد اندازه گیری

کلیه مبادلات واحد تجاری که توسط شخص حسابدار جمع آوری می شود باید بر یک مقیاس معین یعنی پول باشند .

  • فرض تعهدی

براساس فرضیه تعهدی درآمدها بلافاصله بعد از تحقق و هزینه ها بلافاصله بعد از تحمیل شناسایی و ثبت می شوند .

اصول حسابداری

ثبت گزارشات حسابداری باید بر اساس اصول و استانداردهای حسابداری انجام شود . اصول حسابداری عبارتند از :

  • اصل بهای تمام شده

بر طبق این اصل ، صورت های حسابداری باید براساس قیمت تمام شده ثبت شوند .

  • اصل تطابق

رعایت اصل تطابق در حسابداری بسیار مهم است . در امور مالیاتی هزینه های هر دوره مالی با درآمد همان دوره ثبت خواهد شد ، بنابراین باید با هم مطابقت داشته باشند .

  • اصل تحقق

براساس این اصل صورت های مالی زمانی ثبت می شوند که تحقق پیدا کنند .

  • اصل افشا

رعایت این اصل در امور حسابرسی کاربرد دارد . به طوریکه رویدادهای مالی باید به طور کامل و بدون اینکه خللی برای مدیران ایجاد کنند ، افشا شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و استخدام حسابدار متهد به اصول و مفاهیم حسابداری به وب سایت حساب کاران مراجعه نمایید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com