تاریخ شمسی : 1403/2/6 تاریخ میلادی : 4/25/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

سیستم اطلاعات حسابداری (AIS) ساختاری است که یک کسب و کار از آنها برای جمع آوری ، ذخیره ، مدیریت، پردازش ، بازیابی و گزارش دادن اطلاعات مالی خود استفاده می کند که حسابداران ، مشاوران ، تحلیلگران کسب و کار ، مدیران ، بازرسان مالی ، حسابرسان ، تنظیم کننده ها و سازمان های مالیاتی می توانند برای تصمیم گیری های مالی و تجاری از آن ها استفاده کنند.

سیستم اطلاعات حسابداری چیست ؟

سیستم اطلاعات حسابداری عموما یک روش مبتنی بر رایانه برای ردیابی فعالیت حسابداری همراه با منابع فناوری اطلاعات است . یک سیستم اطلاعات حسابداری ترکیبی از شیوه های حسابداری سنتی ، مانند اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی ، با منابع فناوری اطلاعات مدرن است . امروزه اکثر سیستم های اطلاعات حسابداری مبتنی بر رایانه هستند . سیستم اطلاعات حسابداری معمولا شامل شش بخش اصلی می باشد که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند .

سیستم اطلاعات حسابداری حاوی عناصر مختلف مهم در چرخه حسابداری است. اگر چه اطلاعات موجود در یک سیستم در میان صنایع و کسب و کارها متفاوت است ، یک سیستم حسابداری معمولی شامل اطلاعات مربوط به درآمد ، هزینه ها ، اطلاعات مشتری، اطلاعات کارکنان و اطلاعات مالیاتی است . داده های خاص شامل سفارشات فروش و گزارش های تجزیه و تحلیل ، درخواست های خرید ، فاکتورها ، ثبت نام ها ، موجودی ، حقوق و دستمزد ، سرفصل ، تعادل محاکمه و اطلاعات بیانیه مالی است .

علاوه بر این ، سیستم های اطلاعات حسابداری اغلب سیستم های امنیتی ایمن را با اقدامات پیشگیرانه علیه ویروس ها ، هکرها و سایر منابع خارجی که تلاش برای جمع آوری اطلاعات را انجام می دهند ، می گیرد.

اجزاء اصلی سیستم اطلاعات حسابداری

  1. افرادی که از سیستم استفاده می کنند ، از جمله حسابداران ، مدیران و تحلیلگران کسب و کار
  2. روش ها و دستورالعمل ها روش هایی هستند که داده ها جمع آوری ، ذخیره ، بازیابی و پردازش می شوند .
  3. داده ها شامل تمام اطلاعاتی است که به سیستم اطلاعات حسابداری می رسد .
  4. نرم افزار شامل برنامه های کامپیوتری است که برای پردازش داده ها استفاده می شود .
  5. زیرساخت فناوری اطلاعات شامل تمام سخت افزارهایی است که برای مدیریت AIS استفاده می شود .
  6. کنترل های داخلی اقدامات امنیتی مورد استفاده برای محافظت از داده ها است .

توابع یک سیستم اطلاعات حسابداری

سیستم های اطلاعات حسابداری سه توابع اساسی دارند :

  1. اولین تابع AIS جمع آوری و نگهداری اطلاعات کارآمد و مؤثر در فعالیت های مالی سازمان می باشد، از جمله گرفتن اطلاعات مبادله از اسناد اولیه .
  2. دومین عملکرد AIS این است که اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری مفید است، از جمله تولید گزارش های مدیریتی و صورتهای مالی ارائه دهیم .
  3. تابع سوم AIS این است که مطمئن شوید که کنترل ها در جای مناسب برای ضبط و پردازش اطلاعات دقیق هستند .

ذخیره سازی داده ها و فراخوانی

یک سیستم اطلاعات حسابداری باید یک ساختار پایگاه داده ای برای ذخیره اطلاعات داشته باشد . این ساختار پایگاه داده به طور معمول با زبان query برنامه ریزی شده است که اجازه می دهد تا جدول و داده ها را تغییر دهید . یک سیستم اطلاعات حسابداری دارای زمینه های متعدد برای داده های ورودی و نیز ویرایش داده های ذخیره شده قبلی است .

خروجی داده ها

یک سیستم اطلاعات حسابداری گزارشاتی مانند حساب های دریافتی ، اطلاعات مشتری ، برنامه های استهلاک برای دارایی های ثابت و توازن محاسباتی برای گزارش گیری مالی تهیه می کند . لیست مشتریان ، محاسبات مالیاتی و سطوح موجودی نیز ممکن است مجددا تولید شوند . با این حال ، مکاتبات ، یادداشت ها یا سخنرانی ها در سیستم گنجانده نمی شوند ، زیرا این موارد به طور مستقیم به گزارش مالی و حسابداری شرکت مربوط نیست .

روابط در سراسر گروه ها

یک سیستم اطلاعات حسابداری در سراسر ادارات مختلف تلاش می کند . در داخل سیستم ، بخش فروش می تواند بودجه فروش را آپلود کند . این اطلاعات توسط تیم مدیریت موجودی برای انجام موجودی و خرید مواد مورد استفاده قرار می گیرد . پس از خرید موجودی ، سیستم می تواند به بخش حسابداری قابل پرداخت از صورت حساب جدید اطلاع دهد. یک سیستم اطلاعات حسابداری همچنین می تواند اطلاعات مربوط به یک سفارش جدید را به اشتراک بگذارد تا بخش تولید ، حمل و نقل و خدمات مشتری از فروش آگاهی داشته باشد .

کنترل های داخلی

بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های اطلاعات حسابداری مربوط به کنترل های داخلی است . سیاست ها و روش های مختلف می تواند در داخل سیستم قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات مشتری ، فروشنده و اطلاعات کسب و کار در یک شرکت حفظ می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر و فراخوان های آزمون استخدام حسابدار می توانید به وب سایت حسابکاران مراجعه فرمایید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com