تاریخ شمسی : 1403/1/30 تاریخ میلادی : 4/18/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

کسانی که در رشته حسابداری مشغول به کار هستند ، می دانند که اسنادی به منظور تحویل دادن به سازمان رسیدگی به امور مالیاتی توسط شرکت ها باید تهیه و تنظیم شود . یکی از این اسناد دفاتر قانونی می باشد . تهیه و تنظیم این دفاتر ، باید طبق قوانین سازمان امور مالیاتی باشد . به همین یکی از ضرورت های حسابداری کسب اطلاعات کافی در مورد تهیه و تنظیم دفاتر قانونی است .

دفاتر قانونی چیست ؟

تنظیم دفاتر قانونی اهمیت زیادی برای شرکت ها و سازمان های مختلف دارد . بر طبق قانون تجارت تمام کسانی که در یکی از حوزه های کسب و کار فعالیت می کنند باید هرساله صورت های مالی خود را برای محاسبه مالیات تنظیم نموده و در اختیار سازمان امور مالیات قرار دهند .

تنظیم دفاتر قانونی باید طبق اصول سازمان مالیات انجام شود ، در صورتی که غیر از اصول و فرمت این سازمان باشد این دقاتر توسط سازمان امور مالیات رد خواهد شد . هم چنین جریمه ای را برای شما در نظر خواهند گرفت .

روش های متفاوتی برای تهیه و تنظیم دفاتر قانونی در حسابداری وجود دارد که در ادامه این مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید...

انواع دفاتر قانونی شرکت ها

به طور کلی دفاتر قانونی به دو دسته رسمی و غیر رسمی تقسیم می شوند ، دفتر روزنامه و دفتر کل در دسته دفاتر رسمی قرار می گیرد و دفتر معین در دسته دفاتر غیر رسمی .

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه یکی از دفاتر قانونی رسمی است که هر شرکت برای تنظیم صورت های مالی خود به آن نیاز دارد . نحوه تنظیم دفتر روزنامه در آیین نامه نحوه تنظیم و نگهداری دفاتر ذکر شده است . افراد حقیقی و حقوقی باید تمام فعالیت ها و معاملات مالی خود را از جمله خرید ، فروش ، مطالبات و ... در تاریخی که صورت گرفته اند ،  در دفاتر روزنامه ثبت نمایند .

دفتر روزنامه دارای ستون هایی است که می توان شماره سند حسابداری ، تاریخ،  شرح ، مبلغ بدهکاری و پستانکاری هر معامله مالی را در آن ثبت نمود . توجه داشته باشید که تمام اسناد حسابداری باید به ترتیب تاریخ در دفتر روزنامه ثبت شوند .

دفتر روزنامه در دو نوع اختصاصی و عمومی وجود دارد . در دفتر روزنامه عمومی تمامی رویدادهای مالی ثبت می شود ، اما دفتر روزنامه اختصاصی مختص نوع خاصی از معاملات می باشد . انواع دفتر روزنامه اختصاصی عبارتند از :

  • دفتر روزنامه خرید
  • دفتر روزنامه فروش
  • دفتر روزنامه پرداخت های نقدی
  • دفتر روزنامه دریافت های نقدی

دفتر کل

طبق قانون تجارت یک تاجر باید همه صورت های معاملات خود را حداقل هفته ای 1 بار از دفتر روزنامه به هر صفحه مخصوص دفتر کل منتقل نماید .  در حقیقت دفتر کل خلاصه ای از دفتر روزنامه می باشد . با مراجعه به دفتر کل می توانیم مانده یک حساب را بدست آوریم . برای هر حساب در دفتر کل یک صفحه جداگانه وجود دارد . هر حساب بدهکاری و بستانکاری مختص خودش را دارد که در هر حساب به طور جداگانه یادداشت می شود .

بنابراین حساب های یک شرکت یا سازمان به طور تفکیک شده در دفتر کل نوشته و نگهداری می شود . دفتر کل دارای ستون شماره سند ، تاریخ ، شرح ، بدهکار ، بستانکار ، و مانده حساب می باشد .

دفتر دارایی

طبق قانون تجارت هر تاجر یا رئیس یک شرکت و سازمان موظف است ، به طور سالیانه ، دارایی های منقول و غیر منقول ، مطالبات و دیون خود را به ترتیب در دفتر دارایی ثبت نماید . این کار تا پانزده فروردین سال بعد باید به اتمام رسیده باشد . امروزه دفتر دارایی جای خود را به ترازنامه داده است و دفتر دارایی کارایی خود را از دست داده است .

دفتر کپیه

دفتر کپیه جزئی از دفاتر قانونی است که امروزه وجود سیستم اتوماسیون باعث شده استفاده از دفتر کپیه منسوخ شود . نامه نگاری ها و صورت حساب هایی توسط شرکت یا سازمان صادر می شود به ترتیب تاریخ وقوع در دفتر کپیه ثبت می گردد .

دفتر ثبت تجاری

در صورتی که یک تاجر ایرانی یا اتباع غیر ایرانی قصد داشته باشد کسب و کار خود را در کشور اعمال تجاری قرار دهد ، باید در دفتر ثبت تجاری ثبت نام نماید .

شما می توانید با مراجعه به وب سایت حسابکاران و استخدام حسابدار  تنظیم دفاتر قانونی مورد نظر را بر عهده او بگذارید .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com