تاریخ شمسی : 1403/2/7 تاریخ میلادی : 4/26/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

یکی دیگر از خدمات قابل ارائه توسط حسابداران بستن حساب ها می باشد . امور مربوط به حسابداری از اجزای متفاوتی تشکیل شده است . هر یک از خدمات حسابداری مانند بستن حساب ها ، تهیه گزارشات مالی ، تهیه و تحریر دفاتر قانونی و... باید در یک دوره زمانی خاص انجام شوند . در حرفه حسابداری از زمانی که داده ها به صورت خام وارد سیستم می شوند تا زمانی که به صورت یک گزارش نهایی قابل ارائه به مدیران شرکت ها و موسسات می باشند ، عملیات های متفاوت و متنوعی با هدف خاص و مشخص روی داده ها انجام می شود .

عملیات های انجام شده روی داده ها در ابتدا یا پایان سال مالی مورد بررسی و محاسبه قرار می گیرند . بستن حساب ها از آن دسته عملیاتی می باشد که در پایان دوره مالی یا در طول سال مالی انجام می شود.

در حسابداری بستن حساب ها چه مفهومی دارد ؟

بستن حساب ها یکی از مهم ترین کارهایی است که هر حسابدار باید در این حوزه آموزش ببیند . در بسیاری از موارد بستن حساب ها ، ثبت سند اختتامیه و افتتاحیه در پایان سال انجام می شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . به صفر کردن مانده هر حساب در حسابداری بستن حساب ها گفته می شود .

عملیات حسابداری به دو دسته تقسیم می شود . در دسته اول عملیاتی مانند جمع آوری اطلاعات ، تجزیه تحلیل داده ها ، ثبت اسناد حسابداری ، انتقال اطلاعات به دفاتر قانونی و... که طی دوره مالی یا پایان دوره مالی انجام می شود و دسته دوم شامل عملیاتی مانند بستن حساب های موقت و دائمی است که در پایان سال مالی یا بعد از پایان سال مالی انجام می شود .

به منظور بررسی حساب ها ، محاسبه سود و زیان و هم چنین تهیه گزارش های مالی سالانه باید در پایان هر دوره مالی ، حساب ها توسط شخص حسابدار بسته شود . در طی دو مرحله عملیات بستن حساب ها انجام می شود . در مرحله اول عملیات بستن حسابهای موقت و محاسبه سود و زیان انجام می می گردد . و در مرحله دوم حساب های دائم بسته می شوند .

توجه داشته باشید که برای انجام این دسته از عملیات حسابداری باید بتوانید انواع حساب ها را شناسایی نمایید . هم چنین با استخدام حسابدار خبره و با تجربه با مراجعه به وب سایت حسابکاران می توانید انجام عملیات بستن حساب ها را بدون نگرانی و با خیال راحت بر عهده شخص حسابدار قرار دهید .

انواع حساب ها

  • ·        حساب های موقت ( سود و زیانی )

به حساب های حساب سود و زیان یا موقت گفته می شود که مانده آن حساب به یک دوره مالی مربوط می شود . در واقع مانده حساب های موقت در پایان یک دوره مالی صفر می شود و قابل انتقال به دوره مالی بعد نمی باشد . مانند حساب های فروش ، درآمد ، هزینه و...

  • ·        حساب های دائم ( ترازنامه ای )

به حساب هایی حساب ترازنامه ای یا دائم گفته می شود که مانده آن حساب به یک دوره مالی مربوط نمی شود و مانده آن به دوره های مالی بعد منتقل می گردد . مانند حساب های بانکی

  • ·        حساب های مخلوط

حساب های مخلوط همانطور که از اسمش پیداست به ترکیبی از حساب دائمی و موقت گفته می شود . در انتهای سال مالی حساب های مخلوط با توجه به شرایط موجود به حساب های موقت و حساب های دائم تبدیل شده و سپس حساب موقت یا دایم بسته می شود .

چه حساب هایی باید در عملیات حسابداری بسته شوند ؟

همانطور که گفته شد در حسابداری سه نوع حساب دائمی ، موقت و مخلوط وجود دارد که در صورت لزوم هر سه این حساب ها باید بسته شوند .

تا رسیدن به مرحله بستن حساب ها در حسابداری چه مراحلی طی می شود ؟

  1. تمام اطلاعات مالی و جزییات مربوط به آن که در یک موسسه موجود می باشد ، جمع آوری و طبقه بندی می شود .
  2. اطلاعات موجود ، رویداد ها و عملیات مالی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد .
  3. اطلاعات مالی در دفاتر قانونی ثبت می شوند .
  4. پس از انتقال اطلاعات به دفتر کل ، حسب نیاز جزییات تکمیل می شود .
  5. ترازنامه آماده سازی می شود .
  6. بستن حساب ها ی موقت و تهیه تراز اختتامیه و ثبت های لازم در این مرحله انجام می شود .
  7. در مرحله آخر بستن حسابهای دائمی ، تهیه ترازنامه شرکت انجام شده و به سال بعد منتقل می شود .
همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com