تاریخ شمسی : 1403/2/6 تاریخ میلادی : 4/25/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

حسابداری هزینه یک روش حسابداری است که در آن تمام هزینه های مربوط به انجام هر فرآیند، پروژه یا محصول ذکر شده و تجزیه و تحلیل می شود. چنین تحلیلی به مدیریت تصمیمات استراتژیک کمک می کند. حسابداری هزینه استفاده از تکنیک های مختلف برای ایجاد یک سازمان مقرون به صرفه است.

حسابداری هزینه چیست ؟

حسابداری هزینه یک جنبه از حسابداری مدیریت است که هزینه واقعی مربوط به تولید محصول را با نگاهی به تمام هزینه ها تعیین می کند . این امر به منظور آماده سازی بودجه و تجزیه و تحلیل سودآوری انجام می شود . اطلاعات حاصل از این فرآیند برای تعیین اینکه کدام محصولات ، بخش ها یا خدمات سود آور هستند و کدام یک از آنها نیاز به بهبود دارد برای مدیران مفید است .

حسابداری هزینه شامل تعیین هزینه ثابت و متغیر است . هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که هر ماه بدون توجه به سطح تولید صرف می شوند ، مانند اجاره ، تخفیف ، بهره وام و غیره . هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که با تغییرات در سطح تولید ، مانند منابع ، نیروی کار ، هزینه های نگهداری و غیره نوسان پیدا می کنند . حسابداری هزینه ، هزینه های ثابت و متغیر وابسته به یک خط تولید را تعیین می کند .

انواع حسابداری هزینه چیست ؟

حسابداری هزینه یابی استاندارد

این روش متناوب هزینه تخمین زده شده با هزینه واقعی است و نشان دهنده واریانس دوره ای هزینه پیش بینی شده با هزینه های واقعی آن است.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

این روش شناسایی فعالیت های انجام شده توسط یک شرکت است و هزینه های غیر مستقیم را برای محصولات و خدمات بر اساس مصرف واقعی هر محصول یا خدمات اختصاص می دهد.

حسابداری مصرف منابع

 این تئوری مدیریت است که توضیح روش جامع حسابداری مدیریت می باشد و کمک می کند تا مدیریت برای رشد کلی شرکت تصمیم گیری نماید .

حسابداری بهره وری

حسابداری بهره وری یک رویکرد حسابداری است که به مدیریت کمک می کند تا برای رشد سودآوری شرکت تصمیم گیری مناسبی انجام دهد .

هزینه یابی نهایی

با توجه به یک مدل ساده حسابداری هزینه ، هزینه یابی نهایی ، تجزیه و تحلیل رابطه بین قیمت فروش محصول یا خدمات ، حجم فروش ، مقدار تولید ، هزینه ها و سود است. این نوع تحلیل می تواند توسط مدیریت مورد استفاده قرار گیرد تا بینش های بالقوه سود را به دست آورد که به علت تغییر هزینه ها ، نوع فروش و انواع اقدامات بازاریابی تاثیر می گذارد.

اهدف حسابداری هزینه

اهداف حسابداری هزینه تعیین هزینه ، ثابت قیمت فروش ، ضبط مناسب و ارائه داده های هزینه به مدیریت برای اندازه گیری بهره وری و کنترل هزینه و کاهش هزینه ، تعیین سود هر فعالیت ، کمک به مدیریت در تصمیم گیری و تعیین تعطیلات نقطه ی نهم می باشد .

اساسا سه هدف در حسابداری هزینه وجود دارد :

کنترل هزینه : اولین تابع حسابداری هزینه ، کنترل هزینه در محدودیت های بودجه است که مدیریت برای یک محصول یا خدمات خاص تعیین کرده است. کنترل هزینه بسیار مهم است زیرا مدیریت منابع محدود را به پروژه های خاص یا فرایندهای تولید اختصاص می دهد .

محاسبه هزینه : در این مرحله می توانیم هزینه فروش در هر واحد برای یک محصول خاص را محاسبه کنیم.

کاهش هزینه : محاسبه هزینه کمک می کند تا شرکت هزینه های پروژه ها و فرایندها را کاهش دهد . کاهش هزینه ها بدین معنی است که سود بیشتری حاصل می شود .

هزینه های مستقیم و غیر مستقیم در حسابداری هزینه

هزينه هاي مستقيم ، مستقيما در توليد کالا دخالت دارند . به این معناست که هزینه های مستقیم می توانند به طور مستقیم در تولید کالا مورد استفاده قرار گیرند . مانند مواد اولیه و کاری که به طور مستقیم در تولید کالا استفاده می شود . این هزینه ها به عنوان هزینه های مستقیم شناسایی می شوند .

از سوی دیگر، هزینه های غیر مستقیم هزینه هایی هستند که به آسانی قابل شناسایی نیستند . دلیل استفاده از این هزینه ها را نمی توان به طور جداگانه شناسایی کرد زیرا این هزینه ها در فعالیت های چندگانه کار می کنند .

درک این دو نوع هزینه مهم می باشد ، زیرا ما می توانیم از این هزینه ها در محاسبه هزینه فروش هر واحد برای یک محصول خاص استفاده کنیم .

 جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه آموزش حسابداری و استخدام حسابدار  به وب سایت حسابکاران مراجعه کنید . 

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com