تاریخ شمسی : 1403/2/8 تاریخ میلادی : 4/27/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

امروز حسابداری به عنوان یک ابزار در تجزیه و تحلیل کسب و کار و فعالیت های آن استفاده می شود . اطلاعات حسابداری به شیوه های مختلف ارائه می شود تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط کاربران مختلف کمک کند . دو نوع حسابداری به طور گسترده ای استفاده می شود :

  1. حسابداری مالی
  2. حسابداری مدیریت

حسابداری مالی ارائه اطلاعات حسابداری برای ذینفعان و تنظیم کننده ها است . در حسابداری مالی  موقعیت مالی برای یک دوره زمانی کامل ارائه می شود .

از سوی دیگر ، حسابداری مدیریت ارائه تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری به مدیریت داخلی برای تسهیل در تصمیم گیری است .

حسابداری مدیریت چیست ؟

حسابداری مدیریت فرایند تهیه گزارش های مدیریتی و حساب هایی که اطلاعات مالی و آماری دقیق و به موقع را که مدیران برای تصمیم گیری های روزمره و کوتاه مدت درخواست می کنند ، ارائه می دهد. در حقیقت استفاده از دانش و مهارت حرفه ای در تهیه اطلاعات حسابداری به طوری که مدیریت را در شکل گیری سیاست ها ، در برنامه ریزی و کنترل عملیات شرکت راهنمایی و کمک نماید .

بر خلاف حسابداری مالی که گزارش سالانه را به طور عمده برای سهامداران تهیه می کند ، حسابداری مدیریت گزارش های ماهانه یا هفتگی را برای مخاطبان داخلی سازمان مانند مدیران گروه و مدیر اجرایی تهیه می نماید . این گزارش ها به طور معمول مقدار پول نقد موجود ، درآمد حاصل از فروش ، میزان سفارشات در دست ، وضعیت حساب های قابل پرداخت و حساب های دریافتی ، بدهی های برجسته ، مواد اولیه و موجودی را نشان می دهد و همچنین ممکن است نمودارهای روند ، تجزیه واریانس و سایر آمارها را نشان دهد .

مزایای حسابداری مدیریت چیست ؟

به کارگیری حسابداری مدیریت بسیار مفید است و از این رو امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد . مزایا حسابداری مدیریت به شرح زیر است :

  • برنامه ریزی

در حسابداری مدیریت ، اطلاعات مالی و اطلاعات غیر مالی در فواصل منظم به مدیریت ارائه می شود هر هفته یا هر دو هفته . این ارائه شامل پیش بینی ها ، بودجه ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی است . از این رو استخدام حسابدار به مدیریت در برنامه ریزی فعالیت های تجاری کمک می کند .

  • تصمیم سازی

از آنجا که حسابداری مدیریت نمودارهای مختلف ، پیش بینی ها و تجزیه و تحلیل را ارائه می دهد ، مدیریت از گزارش های ارائه شده برای تصمیم گیری هوشمندانه استفاده می کند .

  • شناسایی نشانه های اولیه مشکلات

این امر در غلبه بر محدودیت ها و جلوگیری از زیان های آینده کمک خواهد کرد.

  • مدیریت استراتژیک

بر اساس اطلاعات ارائه شده در حسابداری مدیریت ، مدیریت می تواند در مورد ادامه تولید محصول یا به اصلاح استراتژی فروش تصمیم گیری کند. از آنجایی که حسابداری مدیریت توسط هیچ قانونی تنظیم نمی شود ، مدیریت می تواند زمینه هایی را انتخاب کند که نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر ، تحقیق و در نتیجه طراحی استراتژی ها دارند .

  • توابع حسابداری مدیریت

حسابداری مدیریتی به طور کلی عملکردهای زیر را انجام می دهد .

  • سودآوری

حسابداری مدیریت سود حاصل از تولید یک محصول خاص وپروژه را تعیین می کند .

  • پیش بینی

در این مرحله تنگناها در سازمان و تأثیر آن بر سازمان تعیین می شود .

  • تجزیه و تحلیل محصول جدید

این تجزیه و تحلیل برای تولید محصول جدید گزارشی را از نظر هزینه های استاندارد ، هزینه واقعی و دلایل انحراف آماده می کند .

  • ارزیابی سهام

تعیین هزینه های مستقیم و غیر مستقیم سهام و ارائه آن به مدیریت

  • تحلیل واریانس

تجزیه و تحلیل روند برای هزینه های مختلف متحمل شده و درک علل واریانس .

  • تجزیه و تحلیل بودجه بندی سرمایه

درک نیاز به کسب دارایی های ثابت ، هزینه های دیگر و تخصیص منابع به بهترین گزینه در دسترس است.

کمک در حسابداری مالی

حسابداری مدیریت اطلاعات مالی را در فواصل منظم ارائه می دهد و از این طریق به تهیه صورت های مالی در پایان سال کمک می کند .

نتیجه گیری :

حسابداری مدیریت شامل تمام زمینه های حسابداری با هدف اطلاع رسانی به معیارهای مدیریت کسب و کار است . حسابداران مدیریتی از اطلاعات مربوط به هزینه های محصولات یا خدمات خریداری شده توسط شرکت استفاده می کنند . حسابداری مدیریتی ، همچنین به عنوان حسابداری هزینه شناخته می شود حسابداری مدیریت یا حسابداری هزینه فرآیند شناسایی ، اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل ، تفسیر و انتقال اطلاعات به مدیران برای پیگیری اهداف سازمان است .

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com