تاریخ شمسی : 1403/2/8 تاریخ میلادی : 4/27/2024
به وب سایت سرمایه های انسانی حسابکاران خوش آمدید
میدان آرژانتین ، خیابان وزرا خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶
info@Hesabkaran.com

حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده یکی از سخت ترین ، پرطرفدارترین و جذاب ترین شاخه های حسابداری است . حسابداری صنعتی به بخش تنظیم بودجه ، تعیین هزینه های استاندارد ، تعیین هزینه های واقعی ، محاسبه هزینه مراحل تولید و... مربوط می شود . در حقیقت حسابداری صنعتی در برنامه ریزی ، کنترل و نظارت فعالیت ها به مدیران کمک می کند .

حسابداری صنعتی چیست ؟

با استفاده از حسابداری صنعتی مدیران بهای تولیدات را حساب می کنند و هزینه های مواد اولیه ، دستمزد ها و سایر هزینه ها را کنترل می کنند . بنابراین مدیران باید گزارشات دقیقی از هزینه ها داشته باشند تا در تصمیم گیری های خود در رابطه با افزایش تولید و... دچار مشکل نشوند . به عنوان مثال فرض کنید اگر هدف مدیران تغییر نوع محصول تولید شده یا افزایش تولید باشد ، باید اطلاعات دقیقی از هزینه های تولید و سایر هزینه ها داشته باشند تا بتوانند به درستی برای افزایش تولید تصمیم بگیرند .

هم چنین مدیران باید بتوانند تصمیم بگیرند که اجاره ماشین آلات به صرفه تر است یا خرید ماشین آلات جدید و یا بهتر است حقوق کارمندان را افزایش دهند یا تعداد کارمندان را کاهش دهند ، تمام این تصمیمات به دقیق و صحیح بودن گزارشات حسابداری صنعتی مرتبط هستند .

کاربرد حسابداری صنعتی چیست ؟

حسابداری صنعتی به کارخانجات و صنایع تولیدی بزرگ محدود نمی شود و سایر موسسات هم از این حسابداری بهره می برند . البته شاخص ترین کاربرد حسابداری صنعتی در جهت کارخانجات و صنایع تولیدی بزرگ می باشد .

امروزه در بانک ها ، شرکت های بیمه ، عمده فروشی ها ، بیمارستان ها ، شرکت های حمل و نقل و... به منظور کارایی بیشتر از حسابداری صنعتی استفاده می کنند . به عنوان مثال در بیمارستان کنترل هزینه های بستری شدن و درمان یک بیمار توسط حسابداری صنعتی انجام می شود ، هم چنین در شرکت های حمل و نقل محاسبه و تعیین هزینه های حمل یک کیلو کالا یا یک نفر مسافر با استفاده ای حسابداری صنعتی قابل انجام است .

به منظور استخدام حسابدار صنعتی یا بهای تمام شده به وب سایت حسابکاران مراجعه نمایید .

وظایف حسابداری صنعتی چیست ؟

کسانی که قصد دارند در رشته حسابداری صنعتی مشغول به کار شوند باید در رابطه با وظایف ذکر شده اطلاعات لازم را داشته باشند :

*        یاری و مشارکت در ایجاد و اجرای برنامه ها و بودجه ها

*        برای یک دوره حسابداری تعیین هزینه ها و سود

*        انجام کلیه امور محوله صرفا بر اساس روش های مدون، آیین نامه ها، دستورالعمل های تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روش های لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روش های موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی

*        تعیین ارزش موجودیها به منظور هزینه یابی و قیمت گذاری

*        آشنایی با تشکیلات سازمان واحد تجاری

*        طبقه بندی هزینه ها

*        نگهـداری و کنترل حسابهای انبار و صدوراسناد مربوطه

*        توانایی طرح و تنظیم فرم های حسابداری صنعتی

*        توانایی محاسبه قیمت تمام شده

*        ارزیابی ، برنامه ریزی ، تهیه اطلاعات و آمار و تهیه گزارش مربوط به اموال ودارایی های ثابت شرکت و اموال و دارایی های اسقاط و از رده خارج یا مازاد بر نیاز شرکت

*        آشنایی با تعریف مدیریت و فرآیند های آن

*        شناسایی اصول محاسبه قیمت تمام شده

*        شناسایی و صورت برداری و نگهداری و طبقه بندی کلیه اموال منقول و غیرمنقول شرکت و نصب برچسب شماره اموال ازطریق جمعداری اموال و ثبت در سیستم کامپیوتری یا دفتر اموال و ارائه اطلاعات به حسابداری جهت ثبت و صدور سند حسابداری و بازرسی و کنترل اموال و دارایی های موجود درشرکت و واحدهای تابعه،از طریق کنترل های مقطعی به منظور اطمینان از صحت سیستم نگهـداری اموال

پیش نیاز های ورود به حسابداری صنعتی

برای ورود به حسابداری صنعتی باید بر موارد ذیل تسلط کافی داشته باشید . با تسلط بر مباحث ذکر شده می توانید درک مناسبی از حسابداری صنعتی و اصطلاحات مربوط به  آن داشته باشید .

  • آشنایی با انبار و حسابداری انبار
  • آشنایی با مباحث بودجه
  • آشنایی با هزینه ها
  • آشنایی با فرآیندها و مراحل تولید کالا و خدمات
  • آشنایی کامل با حسابداری مالی و کدینگ حسابداری
  • آشنایی با مراکز هزینه

روش های حسابداری صنعتی عبارتند از :

  1. هزینه یابی جذبی
  2. هزینه‌ یابی مستقیم
  3. هزینه‌ یابی برآوردی یا تخمینی
  4. هزینه ‌یابی سفارش کار
  5. هزینه‌ یابی مراحل تولید یا مرحله‌ای
  6. هزینه ‌یابی استاندارد

با تشکر از همراهی شما در این مقاله از سایت حساب کاران در صورتی که یک سایت حرفه ای جهت استخدام حسابدار میخواهید حتما به آگهی های سایت مراجعه کنید.

همانطور که می دانید کسب اطلاع سریع و به موقع از آخرین اخبار، فراخوان های جذب نیرو و آگهی های استخدامی محلی و کشوری، مهمترین گام در جهت پیدا کردن شغل و استخدام شدن است.
اطلاعات تماس

info@Hesabkaran.com

شنبه تا چهارشنبه 8 صبح الی 5:30 عصر

میدان آرژانتین ، خیابان وزرا
خیابان ۴ کوچه نادر پلاک ۶ واحد ۱۶ 
کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت حسابکاران (سهامی خاص) می‌باشد.       Copyright © 2016 Hesabkaran.com